بلــد الامیـــن

بلــد الامیـــن
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی

داستان بهلول عاقل

دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۵ ق.ظ

 

روزی ابوحنیفه در مجلس درس خود گفت: امام صادق(ع)سه مطلب را می‌گوید که من آنها را نمی‌پسندم:

1.امام صادق(ع) می‌گوید: «شیطان در آتش جهنم عذاب خواهد شد.» من می‌گویم: «شیطان از جنس آتش است چگونه می‌شود که بواسطه آتش عذاب شود.»

2.امام صادق(ع) می‌گوید: «خدا را نمی‌شود دید، در صورتی که خدا موجود است.» من می‌گویم: «چگونه می‌شود یک چیزی موجود باشد؛ ولی نتوان آن را دید؟»

3.امام صادق(ع) می‌گوید: «فاعل و به جا آورنده کارها خود انسان است »من می‌گویم:«کارهای بندگان به دلیل شواهدی، از جانب خداوند است، نه بندگان (جبر).»

در این موقع، بهلول عاقل که نزدیک درس ایستاده بود، کلوخی را از زمین برداشت و به سوی او پرتاب کرد وگریخت.

کلوخ به پیشانی ابوحنیفه برخورد کرد و سخت آزرده شد. شاگردان دویدند، بهلول را گرفته، نزد خلیفه بردند.

بهلول به ابوحنیفه خطاب کرد و گفت: از من به شما چه ستمی رسیده است؟

او گفت: کلوخی پرتاب کردی و سرم را سخت آزردی. بهلول گفت: آیا می‌توانی آن درد و آزردگی  را نشان بدهی. او گفت: مگر می‌شود درد را نشان داد بهلول در جواب گفت: اگر حقیقتاً دردی در سر تو بود نشان می‌دادی؛ مگر تو خود نمی‌گفتی هر چه که هستی دارد قابل دیدن است؟

وانگهی مگر تو نمی‌گفتی که شیطان از جنس آتش است چگونه ممکن است که بواسطه آتش عذاب شود. حال تو هم از جنس خاک هستی و کلوخ هم از خاک. چگونه ممکن که خاک به خاک آزار رسانده باشد

اضافه بر اینها مگر تو خود نمی‌گفتی که افعال بندگان از جانب خداوند است، پس چگونه مرا مقصر و خطاکار می‌دانی؟

ابوحنیفه سرافکنده شد و از مجلس خلیفه برخاست و رفت.«1»

 

پی نوشت:

1. بهلول عاقل، ص79.

منبع: کتاب پاسخ به پرسشهای اعتقادی جوانان نویسنده محمد ترسلی

 


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۰
محمد ابراهیم نامدار

نظرات  (۱)

۱۲ تیر ۹۲ ، ۱۱:۰۹ منتظرشهادت
سلام رفقا خسته جنگ نرم نباشید بند حقیر شما را به وبلاگمان دعوت می کنم تا از وبلاگما ماهمه شما استفاده کنید وبانظرتان مارا یاری کنید تا کار ما بهتر شود منتظر همه شماهستم هرکس که این ظر می خواند بیاد ونظر بذه تا ما را در جنگ نرم کمک کنه یادتان نره چشم انتظار نظراتاتن هستم  بیاید یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">